Auteur:
Guido
Bayens
Titel:
Managers
Bedrijven Architectuur
Info:
PM-Reeks, 1e druk, ISBN 978-90-244-1790-2
Mijn
aantekeningen bij dit boek:
- Voorwoord:
Het is onduidelijk wat precies onder een bedrijfsarchitect wordt verstaan
omdat direct over veranderen onder architectuur wordt gesproken. Gezien
de context is aan te nemen dat de bedrijfsarchitect vanuit de invalshoek
IT (of mogelijk informatie) denkt en werkt.
- De
manier waarop de functie van manager beschreven wordt plaatst hem/haar
op tactisch (/operationeel) niveau in een organisatie.
- Het
boek is geschreven door iemand die vanuit een bepaald vakgebied, waarschijnlijk
IT, naar management kijkt en adviezen aan management geeft over de
manier waarop zij "beter" kunnen denken en werken.
- Er
wordt over voorkeurskijklijnen van management gesproken. Deze worden
niet in relatie gebracht tot de kennis, kunde en de ervaring die een
manager meebrengt. Het is immers te verwachten dat de kijklijnen van
een voor personeelszaken geschoold manager anders zijn dan die van
iemen met een logistieke of financiele achtergrond.
- Het
boekje introduceert de kijklijn van de bedrijfsarchitect. Gesteld
wordt dat deze kijklijn een combinatie is van 7 (marketing, product,
organisatie, (bedrijfs)proces, informatiekunde, Informatie Technologie
en kwaliteit) andere kijklijnen. Dat zou de reden zijn waarom de bedrijfsarchitect
betere oplossingen kan bedenken. Aan te nemen is dat als iemand zoveel
disciplines combineert men niet veel van alles kan weten, zodat deze
kijklijn vooral en alleen op hoofdlijnen kan zijn.
|