Nederland is, samen
met de rest van de wereld, in een diepe economische recessie gedompeld.
IT-leveranciers worden extra hard getroffen. Die situatie was mijns
inziens te voorzien en zou ook hebben bestaan als er geen recessie was.
Rond 1990 heeft
het vertrouwen in de IT-leveranciers een eerste zware deuk opgelopen.
Toen was het een tijdje moeilijk, maar de markt trok weer aan. Na 1995
leek het weer moeilijk te worden. De millenniumkoorts en de euro-invoering
hebben toen voor continuïteit gezorgd. Eenmalig werk dat nu afgerond
is.
Vooral het millennium
heeft het wantrouwen in IT-leveranciers aangewakkerd. Managers ontdekten
hoe slecht hun informatie-infrastructuur in elkaar zat en menigeen schrok.
Ze werken nu weer aan het verbeteren van die informatie-infrastructuur.
Daarbij is bekend dat gemiddeld 80% van hun budget gebruikt wordt voor
exploitatie en dat elke euro die geïnvesteerd wordt de exploitatielast
gemiddeld vergroot. Passende opleidingen zijn nauwelijks te vinden,
omdat niet duidelijk is welke vaardigheden verbeterd moeten worden.
Kennis en ervaring maken mensen duurder en het voordeel daarvan is niet
duidelijk. Vele managers investeren daarom maar niet meer. Geef ze eens
ongelijk!
Het is hoog tijd
dat we weten welke vaardigheden nodig zijn en welke vakmensen. Jarenlang
is van alles en nog wat verkocht. Dat kon ook, want wie weet precies
wat nodig is? Duur en veel mocht best, mits het beter zou worden en
'gezeur' over kwaliteit was er altijd. Problemen worden opgelost door
klanten meer aan te bieden, wat natuurlijk weer tijd en geld kost. Omzet
dus, en niemand die er echt iets van zegt.
Op 19 oktober 1999
is het rapport 'Deltawerkers voor de Digitale Delta' van de door het
Kabinet ingestelde ICT-Taskforce opgeleverd (het Rapport Risseeuw, zie
ook deze column van november 1999). In dat rapport wordt de noodklok
geluid over een sterk groeiend tekort aan IT'ers. Er zijn 200.000 IT'ers
en men ziet een structureel tekort van 15.000 tot 20.000 meer per jaar.
Dat tekort bestaat omdat de instroom uit het onderwijs en andere beroepsgroepen
niet voldoende is. Dit alles wordt zo ernstig gevonden dat in mei 2000
in totaal 31,7 miljoen euro beschikbaar komt voor negen wervingsprojecten.
Nu, begin 2003, zijn enkele tienduizenden IT'ers werkloos. De prognose
is, dat dat er in 2005 48.000 (= 25%) zullen zijn.
Het Genootschap
voor Informatie Architecten heeft eind 1999 berekend dat om 200.000
IT'ers aan te sturen, 3900 tot 9500 informatiearchitecten nodig zijn.
Een juiste aanpak kan minimaal de helft van deze IT'ers overbodig maken,
terwijl toch een hogere kwaliteit geleverd wordt. 100.000 IT'ers die
zich dan met werk bezig kunnen houden dat nu blijft liggen en dat 'onze'
concurrentiepositie verbetert. Probleem is echter wel dat er maar enkele
100'en ervaren informatiearchitecten zijn.
Het was, los van
de recessie, te verwachten dat IT-leveranciers het moeilijk zouden krijgen.
Het wordt nu tijd dat we laten zien wie we zijn en wat we kunnen. Om
dat te kunnen is een structurele vak- en beroepsontwikkeling noodzaak.
Niet alleen bij architecten, maar ook bij andere IT-beroepen.
Op 13 februari 2003
hebben de eerste 50 architecten hun certificaat van de onafhankelijke
Stichting ter Certificering van Informatie Architecten (SCIA) ontvangen
uit handen van prof.dr. Wolffried Stucky, President van de Europese
Council rond eSkills. Dit zijn de zware mensen uit het vakgebied die
hun vakmensschap regelmatig bijhouden en laten controleren. Daarnaast
werken beroepsorganisaties samen onder het acroniem ITB. De beweging
tot verbetering is er dus, nu moeten we nog doorzetten.